تبلیغات
دستگاه هشدار دهنده خوابکامپیوتر را قورت بده! یا صاحب الزمان - نظر وهابیون سلفی در مورد امام زمان(عج) چیست؟
یا صاحب الزمان
تفکر-شادی واموزش در سایه معنویت وامام عصر
صفحه نخست         تماس با مدیر         پست الکترونیک        RSS         ATOM
دیدگاه وهابیت درمورد مهدویت فرقه وهابیت درباره مهدویت رفتار تناقض آمیزی دارد. این فرقه از یک طرف بر اصل اندیشه مهدویت صحه می گذارد و آن را از اصول مسلًم اسلامی می داند، چنان که ابن تیمیه (که وهابیت بسیاری از آموزه های خود را از او اخذ کرده است)، به ظهور مهدی اعتقاد دارد. او در کتاب منهاج السنه النبویه ، پس از نقل چندین حدیث درباره مهدویت می گوید: «احادیثی که با آن بر ظهور مهدی احتجاج می شود، کاملا صحیح است که ابوداود ترمذی ، احمد و دیگران از حدیث ابن مسعود و غیره روایت کرده اند ... به نظر ما مهدی موعود از اولاد حسن بن علی است، همان طور که در حدیث منقول از علی بن ابیطالب نقل شده است». (منهاج السنه ، جلد 4 ، ص 211) . برای اثبات جایگاه مهدویت واعتقادی بودن آن از منظر اهل سنت، به پاسخ رابطة العالم الاسلامی، مركز مهم دینی وهابی‌ها، به پرسش یك مسلمان سنی از اهالی كنیا دربارة «جایگاه مهدی منتظر، زمان ظهور، مكانی كه حضرت ظهور می‌فرماید و مسائل دیگر مهدویت» اشاره می‌كنیم: مهدی، محمد بن عبدالله حسنی، علوی و فاطمی است و او مهدی موعود منتظر است. موقع ظهور وی، آخرالزمان است و ظهورش از   دیدگاه وهابیت درمورد مهدویت فرقه وهابیت درباره مهدویت رفتار تناقض آمیزی دارد. این فرقه از یک طرف بر اصل اندیشه مهدویت صحه می گذارد و آن را از اصول مسلًم اسلامی می داند، چنان که ابن تیمیه (که وهابیت بسیاری از آموزه های خود را از او اخذ کرده است)، به ظهور مهدی اعتقاد دارد. او در کتاب منهاج السنه النبویه ، پس از نقل چندین حدیث درباره مهدویت می گوید: «احادیثی که با آن بر ظهور مهدی احتجاج می شود، کاملا صحیح است که ابوداود ترمذی ، احمد و دیگران از حدیث ابن مسعود و غیره روایت کرده اند ... به نظر ما مهدی موعود از اولاد حسن بن علی است، همان طور که در حدیث منقول از علی بن ابیطالب نقل شده است». (منهاج السنه ، جلد 4 ، ص 211) . برای اثبات جایگاه مهدویت واعتقادی بودن آن از منظر اهل سنت، به پاسخ رابطة العالم الاسلامی، مركز مهم دینی وهابی‌ها، به پرسش یك مسلمان سنی از اهالی كنیا دربارة «جایگاه مهدی منتظر، زمان ظهور، مكانی كه حضرت ظهور می‌فرماید و مسائل دیگر مهدویت» اشاره می‌كنیم: مهدی، محمد بن عبدالله حسنی، علوی و فاطمی است و او مهدی موعود منتظر است. موقع ظهور وی، آخرالزمان است و ظهورش از نشانه‌های قیامت می‌باشد. از غرب ظاهر می‌شود و در حجاز در مكه مكرمه بین ركن و مقام با آن حضرت بیعت می‌كنند. هنگامی كه كفر و ظلم و فساد، عالم را فرا گرفته باشد ، ظهور می‌كند و زمین را از عدل و داد پر می‌كند؛ همان گونه كه از جور و ستم پر شده باشد. بر همه جهان حكومت خواهد كرد و همه جهانیان برابر او سر تعظیم فرو خواهند آورد. همگی تسلیم وی خواهند شد؛ یا به میل و دلخواه یا با نبرد. او تمام روی زمین را مالك خواهد شد و عیسی علیه السلام بعد از ظهور او، از آسمان فرود می‌آید و دجال را می‌كشد یا همراه با ظهورش از آسمان فرود می‌آید و حضرت مهدی را بر كشتن دجال بر در دروازه لد در سرزمین فلسطین، یاری می‌دهد. مهدی آخرین خلفای راشدین دوازده‌گانه است كه پیامبر از آن‌ها خبر داده است و در منابع اهل سنت آمده است. احادیث مربوط به مهدی را بسیاری از صحابه از شخص پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل كرده‌اند كه از جمله آن‌ها است: عثمان بن عفان، علی ابن ابی طالب، طلحه بن عبید الله، عبد الرحمان بن عوف، عبد الله بن عباس، عمار یاسر، عبدالله بن مسعود، ابوسعیدخدری، ثوبان، قرة بن اساس مزنی، عبدالله بن حارث، ابو هریره، حذیفة ‌بن یمانی، جابر بن عبدالله، ابو ‌امامه، جابر بن ماجد، عبدالله بن عمر، انس بن مالك، عمر بن حصین و ام سلمه. این‌ها بیست نفر از كسانی هستند كه روایات راجع به مهدی را نقل كرده‌اند. غیر از این‌ها، افراد زیاد دیگری نیز وجود دارند. سخنان فراوانی نیز از خود صحابه نقل شده است كه در آن‌ها، به ظهور مهدی تصریح شده است و آن‌ها را نیز می‌توان در ردیف روایات پیامبر قرار داد؛ زیرا مساله ظهور مهدی از مسایلی نیست كه بتوان در آن اجتهاد كرد. روایاتی كه درباره ظهور مهدی منتظر از شخص رسول اكرم نقل شده و آنچه صحابه پیامبر با اعتماد به گفته رسول خدا بیان كرده‌اند (و شهادت و گواهی آنان نیز در حكم حدیث است) در بسیاری از كتب معروف اسلامی و متون اصلی حدیث پیامبر اكرم اعم از سنن، معاجم و مسانید آمده است كه از جمله آن‌ها است: سنن ابو داوود، سنن ترمذی، سنن ابن ماجه، سنن ابو عمر الدانی، مسند احمد، ابی یعلی و بزّاز، صحیح حاكم، معاجم طبرانی، رویانی، دارقطنی و ابو نعیم در كتاب اخبار المهدی و خطیب در تاریخ بغداد وابن عساكر در تاریخ دمشق و غیر این‌ها. بعضی از دانشمندان اسلامی درباره مهدی كتاب‌های ویژه‌ای نوشته‌اند كه از آن جمله است: ابو نعیم در كتاب اخبار المهدی، ابن حجر هیتمی در كتاب القول المختصر فی علامات المهدی المنتظر، شوكانی در كتاب التوضیح فی تواتر ماجاء فی المنتظر و الدجال والمسیح، ادریس عراقی مغربی در كتاب المهدی، ابوالعباس بن عبدالمؤمن مغربی در كتاب الوهم المكنون فی الرد علی ابن خلدون. آخرین كسی كه در این زمینه بحث مشروحی نگاشته، مدیر دانشگاه اسلامی مدینه است كه در چندین شماره مجله دانشگاه مزبور بحث كرده است. عده‌ای از بزرگان و دانشمندان متقدم و متاخر نیز در نوشته‌های خود تصریح كرده‌اند كه احادیث مربوط به مهدی متواتر است (و به هیچ وجه قابل انكار نیست)؛ از آن جمله است: سخاوی در كتاب فتح‌المغیث، محمد بن احمد سفارینی در كتاب شرح العقیدة، ابوالحسن آبری در كتاب مناقب الشافعی، ابن تیمیه در كتاب فتاوا، سیوطی در كتاب الحاوی، ادریس عراقی در تالیفی كه درباره مهدی دارد، شوكانی در كتاب التوضیح فی تواتر ماجاء فی المنتظر و الدجال والمسیح، محمد بن جعفر كنانی در النظم المتناثر فی الحدیث المتواتر و ابوالعباس بن عبدالمؤمن در كتاب الوهم المكنون من كلام ابن خلدون. این تنها ابن خلدون است كه احادیث مربوط به مهدی را با احادیثی مجعول و ساختگی و بی‌اساس كه می‌گوید: «مهدی‌ای نیست، جز عیسی» مورد ایراد قرار داده است؛ ولی بزرگان، پیشوایان و دانشمندان اسلام، گفتار او را رد كرده‌اند؛ به خصوص، ابن عبدالمؤمن كه در رد گفتار او كتاب ویژه‌ای به نام الوهم المكنون من كلام ابن خلدون نوشته است كه از 30 سال قبل در شرق و غرب منتشر شده است. حافظان، بزرگان و دانشمندان علم حدیث نیز تصریح كرده‌اند كه احادیث مربوط به مهدی شامل احادیث صحیح و حسن است و مجموع آنها متواتر و صحت آنها قطعی است؛ بنابراین، اعتقاد به ظهور مهدی بر هر مسلمان واجب است و از عقاید اهل سنت و جماعت است و جز افراد نادان و بی‌اطلاع از اسلام و بدعتگذار منكر آن نخواهد بود». با توجه به پاسخ مركز الرابطة العالم الاسلامی دو نكته قابل ذكر است: 1. با اینكه وهابیان از تندروترین گروه‌های اسلامی اهل سنت به شمار می‌روند، مساله مهدویت و تواتر احادیث مربوط به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف را پذیرفته و با سایر فرق مسلمانان در این خصوص، مشتركند، نیز به‌طور جدی از آن دفاع می‌كنند و آن را از عقاید رسمی خود تلقی می‌نمایند. 2. غیر از مطالبی كه در صدر پاسخ بیان شده و امام مهدی را فرزند عبدالله خطاب كرده است، بقیة مطالب در بیانیه مركز الرابطة العالم الاسلامی در راستای اعتقادات گروه‌های دیگر اسلامی، از جمله مذهب تشیع می‌باشد.( ر.ك: سید اسد الله هاشمی شهیدی، ظهور حضرت مهدی از دیدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، ص125.) با فتوای این ۳۹ نفر از بزرگان وهابی مبنی بر اینكه امام مهدی (عج) امام دوازدهم است، صد هزار نفر از وهابیون شیعه شدند كه در پی این واقعه برخی از آنها آنها فتوای خود را لغو كردند. . وهابیان به رغم اعتراف به اصل «مهدویت» و ظهور مهدی موعود ـ خلیفه دوازدهم پیامبر(ص) ـ در آخر الزمان ، با دیدگاه شیعیان درباره مهدی (عج)مخالفت دارند و به هر نحو ممکن در صدد مقابله با این اعتقاد ناب اسلامی برآمده اند. وهابیان و عموم اهل سنت ـ بر خلاف نظر برخی از دانشمندان سنی ـ می گویند : مهدی به دنیا نیامده است و در آخرالزمان، متولد شده و قیام خواهد کرد. بر این اساس وهابیان به اعتقاد شیعیان در مورد ولادت و پنهان زیستی (غیبت) امام ایراد وارد کرده و با تهمت های پوشالی در زمینه های مختلف سعی در تخریب این اعتقاد استوار دارند. علت این مساله چند مطلب می تواند باشد: 1 ـ گرایش مسلمانان جهان به تشیع ، به خصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران در پرتو اعتقاد به مهدویت، 2 ـ گرایش خود وهابی هایی و مسلمانان نزدیک آنها، به اندیشه مهدویت و در نتیجه نزدیک شدن به شیعه در این زمینه، 3 ـ موضع گیری های سیاسی و از روی لجاجت و تعصب به علت ضدیت با شیعه و ... بر این اساس در کتب و پایگاه های اینترنتی، به شدت با اندیشه منجی گرایی شیعه مخالفت کرده و شایعات بی اساس و بی پایه ای را ترویج می کنند. به خصوص می گویند طبق نظر و اعتقاد شیعیان ، امام زمان در سرداب مقدسی در سامرا پنهان شده و زندگی می کند و از آنجا قیام خود را آغازمی نماید!!!بعضی از وهابی های متعصب نیز یک پایگاه اینترنتی برپا کرده و به شبهه افکنی درباره سرداب مقدس امام زمان و زیر سوال بردن آن دارند و برهمین اساس سرداب مقدس را در سامرا منفجر کردند. همچنین اعلام به معدوم بودن (به دنیا نیامدن) حضرت و در نتیجه صدور جواز لعن معدوم نیز ، از سوی 40 تن از علمای وهابی صورت گرفته است و ...!!! در این راستا ما وظیفه داریم ضمن بی اعتنایی به دیدگاه های سخیف وهابیون ، اعتقاد خود را در مورد امام مهدی با مطالعات زیاد، تقویت کنیم و زمینه را برای ایجاد شک و تردید از بین ببریم..



نوع مطلب : اهل سنت وامام زمان، شبهات وهابیت وپاسخ، 
برچسب ها : نظر، وهابیون، سلفی، در، مورد، امام زمان،
لینک های مرتبط : پرسمان،
شنبه 25 دی 1389 :: نویسنده : عباس
یکشنبه 17 دی 1391 01:32 ق.ظ
رنگ زمینه را روشن تر کنید تا قابل خواندن باشد
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


درباره وبلاگ

سلام.به وبلاگ یاصاحب الزمان خوش امدین.این وبلاگ با هدف ترویج وگسترش کار فرهنگی ومذهبی وامام زمانی تشکیل شده امید است قدم کوچکی باشد درجهت ادای دین به شهدا وامام شهدا وصاحبمان امام عصر وهمچنین زنده دار کردن فرهنگ وارزشهای معنوی در عصر ودوران امروزی .کپی برداری باذکر صلوات بر محمد وال محمد وذکر منبع مجاز میباشد.منتظر نظرات شما هستیم.من الله التوفیق
مدیر وبلاگ : عباس
پیوندهای روزانه
پیوندها
نویسندگان
نظرسنجی
نظر شما درباره این وبلاگ چیه؟








جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :